Flekkefjord svømmeklubb

En av de eldste svømmeklubbene på Sørlandet (stiftet 1935). Arrangerer svømmekurs for barn fra fire år, og tilbyr trening for svømmere fra seks år og oppover. Klubben har også en egen helsesportgruppe.

Svømmekurs og treninger for de yngste foregår i svømmehallen på Sunde skole, mens annen aktivitet er lagt til Ueneshallen. Vi definerer oss som en breddeklubb, der det både skal være plass til konkurransesvømmere og de som bare har lyst til å trene for gøy. Klubben har nulltoleranse for mobbing. Ellers forutsettes det alle viser trenere og instruktører respekt. De bruker tross alt mye av sin fritid på å skape et godt svømmemiljø. Flekkefjord Sparebank er klubbens hovedsponsor.

Svømming som konkurranseidrett er en av verdens største idretter. Det konkurreres i mange forskjellige øvelser, innenfor svømmeartene crawl, rygg, butterfly og bryst, samt medley som er en kombinasjon av alle svømmeartene.

Konkurransene foregår i kort- eller langbanebasseng. Kortbanebassengene er 25 meter, og vanligvis med 6-8 baner. Langbanebassengene er 50 meter, vanligvis med 8-10 baner.

Svømming

90870718 /